AC TYPE’S

wp888e4754_0f.jpg

wp5e6e2c09_0f.jpg
Gedenk plaat aan de zijgevel van de AC fabriek te Thames Ditton

wpca582d58_0f.jpg
Het officiële AC Trial Team met de drie wiel Sociable in 1909  

wp1d8dfeb5_0f.jpg
De Tricar

wpa414432e.jpg

wpdbec7c64.jpg

wp85df1233.jpg

wp3242b9d6_0f.jpg

wp63344c8d_0f.jpg

wpbbf2a7fe_0f.jpg

wp468c9123_0f.jpg

wpe701c041_0f.jpg
West Norwood 1907

wp306fe983_0f.jpg
De eerste vier wiel aangedreven auto van AC in 1913 had 10 pk en had een snelheid van 50mph aan 2500 T/pm.

wpba46240e_0f.jpg
Selwin Francis Edge in de wagen helpt AC door moeilijke financiële tijden in de jaren 20

wp761205c8_0f.jpg
De twee zit vier cilinder uit 1920 gemaakt onder het leiderschap van S.F. Edge

wpbf357a91_0f.jpg
De 12/24 vier cilinder  (1921)

wp6cceab47_0f.jpg

wpaebef77b_0f.jpg

wp62e99854_0f.jpg
De 12/40 sport met vier cilinder motor

wpc7c2fb1d_0f.jpg


wp8e19309c.jpg
De licht gewicht AC Racing gemaakt door Weller voor de berg klim in 1924

wp045fae5a_0f.jpg
Directeur van AC Thomas Gillett breekt het 24h record te Montlhery in 1925 met een zes cilinder een zit race wagen

wp263d9d74_0f.jpg
Een twee zit uit 1925 met 16pk

wp671d280d_0f.jpg

wp73aa1a6b_0f.jpg
De winnaar van de Monte Carlo rally in 1926 was uitgerust met een zes cilinder

wp558dd868_0f.jpg
De eind afwerking in de AC fabriek (1925)

wp33a16df3_0f.jpg
Een zes cilinder van 1930

wp7c088237_0f.jpg

wpc27dd93f_0f.jpg
De 66pk Weller’s zes cilinder motor uitgerust met drie SU carburatoren

wp72d5f059_0f.jpg
Een Drophead uit 1935

wpaf561345_0f.jpg

wp7e1a6340_0f.jpg
De 16/70 word door Hurlock geleverd aan een Amerikaanse invoerder (1936)

wpc0c07280_0f.jpg
De 16/80 uit 1936

wpfc1d331b_0f.jpg

wp304ec12a_0f.jpg
De EPJ101 uit 1936 won de twee liter klasse in 1946

wp2ee52619_0f.jpg

wp44695333_0f.jpg
Voor een extra van 35 £ bekwam men de Arnott supercharger bij de 16/80 aan gedreven door een riem, dit noemde men dan de 16/90

wp0b7cb7b6_0f.jpg

wpe81902d3_0f.jpg
Een Greyhound uit 1937 een vijf zitter saloon

wpe53c951e_0f.jpg

wp08104419_0f.jpg
De AC 16/80 uit 1938

wp8ade6ad4_0f.jpg
De 2-4-6 coupe uit 1939

wpbc3190df_0f.jpg

wp9804b976_0f.jpg
De twee liter Drophead uit 1948

wp74b7add4_0f.jpg

wpb20630f9_0f.jpg
De AC 2 liter Saloon was in twee of vier deuren te verkrijgen

wpf7578a02_0f.jpg
In 1949 werden enkele 2 liters gemaakt met open koetswerk

wpa679c268_0f.jpg

wp511b84c3_0f.jpg
Derek Hurlock en Jack Henderson bij een AC 2 liter saloon uit 1952

wpa1a11183_0f.jpg
De Buckland sport was in feite de open AC 2 liter saloon, en de voorloper van de AC Ace

wpd46aea13_0f.jpg                  wp7a4d609c_0f.jpg  

 wp0f929817_0f.jpg
De AC invalide wagen uit de jaren 50

wpbe31663b_0f.jpg
De AC Petite iets groter dan de invalide wagen

wp57067d3f_0f.jpg
John Tojeiro zit in zijn AC Ace prototype

wp3dff3128.jpg
De eesrte Tojeiro in 1954 te Goodwood

wp67ce56a3_0f.jpg

wp54644b66_0f.jpg
Vin Davison’s Tojeiro LER 371 bekwam het eerste Ace prototype model in 1953

wped58ac41_0f.jpg

wp1efbafdd_0f.jpg
De AC Ace met een Bristol motor te Brands Hatch in 1959

wpc5e22201_0f.jpg
De AC Aceca, zelfde als de Ace maar met een coupe koetswerk

wp6fae77eb_0f.jpg
De eerste afgewerkte AC Ace prototype op het salon te Earls Court in 1953 op de achter grond en het eerste Chassis AE01 op de voorgrond

wpd6465069_0f.jpg
Chassis AE01 was de eerste AC Ace die in productie ging met een Weller zes cilinder motor

wp02d6acb5_0f.jpg
De AC Ace UPJ75 werd eerste in zijn 2 liter klasse tijdens de Tulpen Rally in 1955  

wp293c9501_0f.jpg
De basis chassis tekening van de AC Ace

wp06242191_0f.jpg
Het origineel prototype TPL 792 als rally wagen

wp365c3d8f_0f.jpg
De TPL 792 als race wagen te Silverstone in 1954 met eerste eigenaar Vin Davison achter het stuur

wp07077399_0f.jpg
Een AC Ace Bristol uit 1956 met chassis nummer AE 50

wp91170281_0f.jpg
De AC Ace Bristol te Silverstone

De AC Ace Bristol won de klasse E in 1957, 58 en 59.
In 1960 moesten ze deelnemen in klasse D en wonnen deze ook.
In 1961 waren ze verplicht om deel te nemen in klasse C bij Mercedes, Porche en Ferrari en wonnen terug hun klasse

wp3d4b6296_0f.jpg
Deze AC Ace Bristol chassis nummer BE214 won zijn klasse te Le Mans in 1959
De eigenares van deze wagen die hem aankocht in 1956 leende deze wagen uit om te racen en kreeg hem ongeschonden terug  

wp9b3802ca_0f.jpg
AC Ace RS2020 met een 2.6 liter motor,
er werden maar 37 van dit model gemaakt

wp31e44caa_0f.jpg
Van de AC Greyhound vier zit werden maar acht wagens gebouwd (1960)

wp354faaf6_0f.jpg
De laatste AC Ace verlaat de fabriek in augustus 1963

wp75430ca5_0f.jpg
De motor van de 16/80 werd gemaakt van 1919 tot 1963

wp7875fb73_0f.jpg
De Ford V8 221cu 3.6liter moter
De eerste motor voor het prototype AC Ace Cobra, maar werd vervangen door de 260cu 4.2 liter

wp2e7e3153_0f.jpg
De V8 motor werd bewonderd door Ray Geddes links, Derek Hurlocks in het midden, Alan Turner in de achtergrond en Carroll Shelby rechts.
Die dag werden de grote contracten getekend voor de samen werking tussen AC  en Shelby.

 
DE AC FABRIEK

wp6dc530ab.jpg
Charles Hurlock bij het half afgewerkte Cobra prototype

wp2635bd8a_0f.jpg

wpc9cef4a7_0f.jpg

wpf0302cbc_0f.jpg

wpd8d27b7e_0f.jpg

wp07a85530.jpg

wpaa22f451.jpg

wpa555c91f_0f.jpg

wp72d68d1d_0f.jpg

wp0d9901d5_0f.jpg

wp0532d7d8_0f.jpg

wp50707609_0f.jpg
De eind afwerking van de AC Cobra’s in de fabriek te Thames Ditton met in de verte de eerste cobra met verbrede achterkant klaar voor een 427 van te maken

wp863793ca_0f.jpg
De Ford V8 260cu 4.2 liter motor

wpa79175d8_0f.jpg
CSX 2025 op het autosalon te Parijs in 1962  

wp1c7cd9b8_0f.jpg
Na 75 cobra’s werd de V8 260cu 4.2 liter vervangen door de V8 289cu 4.7 liter motor

wp587229a0_0f.jpg
wp694e69cb_0f.jpg