BEX 327


De voorloper van de cobra
Foto’s   en  INFO, TREVOR LEGATE
Uit het boek COBRA THE FIRST 40 YEARS


De BEX327 had de Ace Bristol neus, en de wiel kasten van de latere cobra


In 1957 werd de Engelse Ace naar de USA verscheept en nam daar deel aan wedstrijden met een Corvette V8 motor


Een unieke Ace body waarvan de panelen gemaakt werden in de fabriek te Thames Ditton







Bij AC auto’s was Hurlock op zoek om een V6 of een lichte versie van een V8 in te bouwen in de Aceca modellen, maar de V8 kwam te zwaar en te duur uit om in massa productie te brengen, in vergelijking met de vier cilinder.
Een inspanning werd geleverd in de workshop om de Ace te laten mee doen in de Amerikaanse SCCA wedstrijden, gewoonlijk met een V8 motor. Ongeacht het gewicht van de motor was het een grote aanpassing om de vele pk’s over te brengen op het chassis van de Aceca.
Over de ontwikkeling geschiedenis van vele auto’s word soms veel rommel gemaakt, en geschreven maar dit over de AC Ace was geen uitzondering.
Een dergelijke verandering kwam er toen in 1957 een Ace werd ingevoerd in de USA zonder motor door de eigenaar. Het was een niet gebruikelijk verzoek maar AC was gelukkig om een wagen te kunnen verkopen al was het zonder motor.
De Ace met chassis nummer BEX327 was duidelijk bestemd om in de weekends SCCA wedstrijden mee te rijden, en het kampioenschap mee te winnen en dit met een V8 Chevrolet Corvette motor. Men had veel lef om dit project uit te proberen en te geloven in de techniek van de AC, de klant ging zelfs nog een stapje verder en gaf de opdracht aan AC om veranderingen aan te brengen aan het koetswerk, zoals men ziet op de foto’s.
Toen de auto 40 jaar later terugkeerde naar de UK, spraken vele deskundigen over de opmerkelijke gelijkende wielbogen zoals een cobra en vooral bij het achterste gedeelte. Dit was bestemd om race wielen te monteren op de achteras, en dit was zo gemaakt in de fabriek.
Bij nadere inspectie was dit op top niveau uitgehamerd in de fabriek te Thames Ditton en was er geen extra metaal toegevoegd. Dit was vakmanschap van AC.
De vorm van de achter vleugel doet denken aan de cobra in 1966, maar dit is een wagen van 1957.
De huidige eigenaar Edward Coomber heeft er veel tijd ingestoken samen met AC om de mensen op te sporen die aan deze wagen hebben gewerkt om de echtheid van deze wagen te laten herkennen. Dit werd bevestigd door John Tojeiro wie bij de ontwikkeling van de Ace Barchetta betrokken was, wel degelijk deze wagen in de Thames Ditton fabriek gecreëerd is.   
Men dacht eerst dat deze wagen betrokken was bij een ongeval en dat de wagen terug opgebouwd is met een mix van cobra en Ace onderdelen. Maar zelfs de voorruit is nog voorzien van het originele kenteken (elliot). Er zijn niet veel Ace’s die nog zulk een kenteken bezitten, door ongevallen en herstellingen. Ondanks een grondig onderzoek door de AC verslagen en besprekingen met AC werklieden, en bewijsmateriaal is men er van overtuigd dat deze wagen wel gemaakt is in de Thames Ditton fabriek. Het verslag toont aan dat de wagen oorspronkelijk in sveciarood was geschilderd, en de binnen bekleding in zwart leder was afgewerkt.
De wagen heeft toen de AC fabriek verlaten naar Arlington Virginia. Jammer genoeg is de originele eerste eigenaar uit New York niet terug gevonden.



Toen de Ace terug keerde naar de UK was deze voorzien van een zilverkleurig koetswerk, maar door de restauratie op lange termijn is deze wagen terug in de originele kleuren.
De lelijke zij uitlaten, en de amateuristische zij motor openingen werden verwijderd , welke duidelijk op een recente datum werden aangebracht. Jammer genoeg heeft men de bejaarde Chevrolet Corvette motor niet kunnen redden en is vervangen.
Zo het rennen voor de SCCA kampioenschap in de USA rond 1957 was een V8 cilinder AC Ace Chevrolet.   
Van AC werd vereist om de Ace te her ontwerpen toen de cobra in 1962 verscheen maar dat was geen probleem ze hadden dit vijf jaar eerder al gedaan.
Vele mensen zoals Sidney Allard en Donald Healy waren reeds de zelfde weg opgegaan om zware V8 motoren in een Britse sportauto in te bouwen. Racers zoals Carroll Shelby hadden dergelijke wagens bestuurd om te racen.

TERUG NAAR HOOFDMENU.