TEKST



Carroll Shelby bewonderde de rode wagens uit Maranello, hun macht, en hun Commendatore, maar Shelby stak niet onder stoelen of banken dat hij de Commendatore niet kon luchten door de manier waarop hij zijn piloten behandelde, hij speelde graag spelletjes met hun en zette ze tegen alkaar op omdat ze dan in zijn ogen beter zouden presteren. Maar dat had soms zo zijn gevolgen omdat Shelby op deze manier zijn beste vriend Luigi Masso verloor. Shelby kon ook de manier niet op prijs stellen hoe de Commendatore de FIA om zijn vinger draaide, om zijn mening op te dringen en de reglementen naar zijn zin te krijgen. Shelby had ook een slechte herinnering aan zijn bezoek bij de Commendatore om piloot te worden zou hij dit gratis moeten gedaan hebben en dit als een eer te aanschouwen om met een rode bolide te mogen rijden. Dit was in het verkeerde keelgat geschoten bij Shelby. Eens zou hij zich wreken en zelf een wagen bouwen die de rode Maranello wagens zou kloppen, een echte Ferrari killer, daar was het hem om te doen.
In oktober 1961 kwam de Amerikaanse auto piloot Carroll Shelby naar AC met het voorstel een Ford V-8 motor in de Ace te bouwen.
November 1961 Eerste lichtgewicht Ford V8 motor word geleverd aan AC via Shelby.
Winter 1961-62 AC en Shelby werken aan het eerste Cobra prototype te Thames Ditton.
Januari 1962 Het Cobra prototype, rijd voor de eerste maal op het circuit van Silverstone, met een V8, 221cu motor.
In februari 1962 was zo’n wagen klaar. De achteras was versterkt om de krachten van de 339 pk motor te kunnen verwerken en de wagen ging naar Amerika voor zijn eerste race. Als nummerbord kreeg hij CSX-0001 = Carroll Shelby Experimental Nr.1.
Februari 1962 De motor van het eerste prototype shassis n° CSX2000, word verwijderd en verscheept naar Riverside en daar voorzien van een V8 260cu.
April 1962 De Cobra werd voor het eerst getoond aan het publiek te New York op de motor show.
Mei 1962 Verschillende tijdschriften testen het Cobra prototype. Ford Dearborn interesseerde zich voor het project en gaf Shelby opdracht honderd wagens te bouwen en aldus ontstond de AC Cobra. Nog voor de eerste honderd wagens door AC gebouwd waren kregen ze al een opdracht voor een tweede serie van honderd, daar de AC Cobra een reuze succes was in Amerika.
Juli 1962 De eerste drie productie Cobra’s worden voltooid en verscheept naar de USA om daar te worden voorzien van de V8 260 cu motor.
Oktober 1962 Billy Krause reed voor het eerst een wedstrijd met een Cobra te Riverside, maar trok zich terug tijdens de wedstrijd.
Januari 1963 De eerste Cobra met een 289 motor chassis nummer CSX2075 word compleet geleverd.
Januari 1963 Cobra wint zijn eerste wedstrijd op het circuit van Riverside. Ford had een nieuwe motor klaar die met 6997cc, 485pk leverde. Vanzelfsprekend, dat Shelby ze in de Cobra inbouwde, die hiermee een top haalde van 280km per uur.
Maart 1963 Eerste productie van de rack and pinion Cobra is compleet met chassis nummer CSX2127
Juni 1963 Twee Cobra’s doen mee aan de 24h van Le Mans, een trekt zich terug uit de wedstrijd en de andere Cobra,  word zevende. Eind 1963 AC Ace stopt de productie.
Oktober 1963 Eerste prototype met 427 motor word gebouwd.
November 1963 Eerste rechts gestuurde Cobra word geleverd in de UK.
November 1963 Start van een nieuw race project, de fameuze Daytona Coupe.
In januari 1964 waren er meer dan vierhonderd Cobra’s door AC afgeleverd en de productie was vier tot vijf stuks per dag. Dat zelfde jaar ontwierp Klaus Arning van Ford een nieuw chassis dat door AC in Engeland gebouwd werd. Hierna werden in Engeland alleen nog ‘kleine’ Ford motoren van 289 cub.inch ingebouwd, waarna de wagen AC 289 noemde, in tegenstelling tot de Amerikaanse versie met 427 inch motor die nu ‘Shelby American Cobra’ gedoopt werd. Alle Cobra’s waren tot nu toe voor de export naar Amerika geweest, maar de AC 289 bleef in Europa.
Februari 1964 Eerste Daytona Coupe, gebaseerd op het chassis nummer CSX2257, word getest op het circuit te Riverside. Deze wagen wint drie GT klassen en word vierde algemeen te Le Mans.
Maart 1964 Ken Miles met het prototype 427 en chassis nummer CSX2166 reed de wagen in de prak te Sebring tijdens een race.
April 1964 AC test hun eigen coupe 259 te Le Mans, met chassis nummer A95
November 1964 De chassis productie  voor export word gestopt.
December 1964 Het tweede 427 prototype met chassis nummer CSX 2196 debuteerde met Ken Miles te Nassau Speed weekend, en word voorzien van een ‘flip-top’  
Januari 1965 De productie van de 427 werd aangekondigd en dit met een nieuwe en aangepaste carrosserie, en voorzien van het chassis nummer CSX3001
Maart 1965 De chassis productie word gestopt na de bouw van 655 wagens. Begin 1965 het handwerk aan de 427 ‘super coup’ in de USA en de UK worden gestopt, maar het project met chassis nummer CSX3054 word beëindigd door een privaat eigenaar in 1980.
1965 de Daytona coupe won uiteindelijk de fabrieks kampioenschap voor GT wagens, door zes maal deze GT klasse te winnen.

                            FILM 6 : 7’ 20’’   CSX3020 uitleg over de wagen

wp694e69cb_0f.jpg