TYPE 65 SUPERCOUPE

Met Chassis nummer COB 3054
























Het stuur staat aan de rechter kant




Het dak werd voorzien van een doorschijnende plastiek in licht blauwe kleur

































Deze wagen is een resultaat van een geheim project dat door Pete Brock werd gemaakt voor Shelby. Na het ontwerpen van de 289 Cobra Daytona Coupe, ontwierp Pete Brock toen deze wagen als opvolger van de daytona coupeversie. Het werd Type 65 Coupe genoemd, of in het kort, SuperCoupe, en zou voorzien worden van een V8 -7 liter motor met 475 pk, en met een nieuw en verstevigd chassis, om op het rechte stuk van Mulsane te Le Mans hoge snelheden te kunnen behalen.
Oorspronkelijk werd het 427 chassis voltooid op 13/03/65, en werd het verscheept aan Slough, Engeland voor de bouw van een coupe lichaam door Radford Coachbulders. Dit project werd geannuleerd nog voor volledige voltooiing. Jammer genoeg kwam de timing slecht omdat Ford zijn zinnen had gezet op de GT40. Het werd terug verscheept naar Shelby American op het einde van 1965 en werd daar opgeslagen als onvolledig afgewerkt.
De auto werd verkocht door Shelby American aan Craig Sutherland en werkte de wagen af in 1980 met samen werking van Pete Brock.
De wagen werd getest door, Dick Smith, Bob Bondurant, Brian Redman, Mike Dopudja en Bob Hindson.
De Super Coupe werd onthuld tijdens een race te Riverside in april 1981. Daarna werd de wagen nog enkele jaren bestuurd door Dick Smith. De wagen werd opnieuw verkocht in 1987 aan Stauffer en onderging een grondige restauratie die jaren in beslag nam.
TERUG NAAR HOOFDMENU.