CH 1079

BLATON “BEURLYS”


GT 40 p/1079 groep 4 racing wagen in gele kleur werd geleverd door FORD ADVENCED VEHICLES (FAV) aan Jean Blaton uit Brussel te Oostende op 20 april 1968.
Een van de laatste GT 40’s werd gebouwd bij John Wyer met een verbeterde koppeling een brandstoftank van 140 liter, lichtere wielen en 25 % lichtere ophanging rondom.
De eerste race werd verreden te Monza met Willy Mairesse en Jean Blaton “Jean Beurlys” achter het stuur en plaatsten zich aan de start op de zesde plaats. Na 89 ronden gaven ze op door wiel problemen maar werden nog gekwalificeerd als zevende algemeen en tweede in hun klasse.
De volgende race was de 1000 km te Spa Francorchamps en werd ingeschreven door Claude Dubois van de Ecurie Francorchamps, en terug bestuurd door Willy Mairesse en Jean Beurlys.
Ze kwalificeerden zich op de derde plaats maar gaven op in ronde 45.
De eerste plaats was voor Jacky Ickx met een GT 40 prototype.
In 1968 werd de wagen  ingeschreven door Ecurie Claude Dubois voor deelname aan de 24H race te Le Mans met terug Mairesse en Beurlys achter het stuur. In de test ritten begaf de motor het maar plaatsten zich nog op de tiende start plaats.
Tijdens de race  zelf reed Mairesse de wagen in de prak bij hoge snelheid en nat weer toen een deur open klapte.
Na dit ongeval kwam de wagen terecht in Zwitserland voor restauratie maar met geen originele onderdelen werd deze hersteld.
Eind de jaren 80 begin de jaren 90 werd de wagen verkocht aan een Frans bedrijf, en in 1994 werd de wagen aangeboden op een Franse veiling en bleef in Frankrijk tot eind de jaren negentig.
Een verzamelaar van GT 40 kocht de wagen op en herstelde deze met originele onderdelen.
Na deze herstelling toonde men de wagen aan Ronnie Spain auteur van het boek GT 40 en deze herkende onmiddellijk de wagen van Beurlys.
Van toen af reed de wagen verschillende klassieke races zoals de 24H van Le Mans classic, in 2002, 2004, 2006 en 2008, ook de tour auto in 2007 eindigde de wagen op de tweede plaats in zijn klasse, met een originele 4.7liter motor.






















SPA FRANCORCHAMPS




NURBURGRING 2009







































SPA CLASSIC 2011
























TERUG NAAR GT 40.
TERUG NAAR HOOFDMENU.