King Cobra tekst

Midden 1963 kocht Shelby American twee chassis aan van Cooper Monaco.
De cm/1/63  en de cm/3/63
Onmiddellijk moest de ophanging van de motor worden aangepast om de 289 motor te kunnen monteren. Dave MacDonald, Wally Peat en Ole Olson werkten samen hard om dit project te verwezenlijken.

wp304be1cd_0f.jpg
Aankomst van de eerste Cooper Monaco in de fabriek van Shelby American zonder motor met Dave MacDonald achter het stuur en Carroll Shelby als planner


Chef mechanieker Wally Peat begon onmiddellijk aan het verbeteren en verstevigen van het chassis
wpedee71d0_0f.jpg
Dave MacDonald en Ole Olson bij het monteren van de motor

wp75a80877_0f.jpg
De motor werd uitgerust met drag race uilaten

wp3f8ffd4c_0f.jpg
Dave MacDonald deed de eerste testen op het circuit van Riverside in augustus 1963 en bleef iets onder het ronde record, dus dat beloofde

wp5430d4df_0f.jpg
De King Cobra word klaar gemaakt om zijn eerste wedstrijd te rijden te Washington in september 1963, maar gaf op door over verhitting van de motor en toch mocht men niet klagen want de King Cobra brak wel het ronde record


De grote prijs van Los Angeles Times op 11, 12 en 13 oktober 1963

wpad599213_0f.jpg
Alles word klaar gemaakt om deel te nemen aan de tweede wedstrijd te Los Angeles

wp7cc57b39_0f.jpg
Dave MacDoanld eindigde eerste na iedereen op een ronde te hebben gezet

wpbc4b80bf_0f.jpg
De long Cooper King Cobra met een iets langere neus

wpdeab9b46_0f.jpg
Dave MacDonald met de long Cooper had een probleem met een los komende deur en rukte deze gewoon af

wp12f85f3b_0f.jpg
John Collins, Frank Lance en Ron Butler werken aan de King Cobra van Bob Bondurant een ganse nacht om de wagen klaar te krijgen voor de Grote prijs van Los Angeles in 1964  

wp4e7419c2_0f.jpg

wpc3c8b97d_0f.jpg
De Long Cooper King Cobra

wp759993be_0f.jpg
Augustus 1967 te Riverside test Mark Popov Dadiani de King Cobra CAN-AM

wpe5f24bed_0f.jpg
Augustus 1967 te riverside test Jerry Titus de King Cobra CAN-AM  

Slechts 12 King Cobra’s werden gemaakt terwijl er maar drie van deze exemplaren nog rond rijden, en natuurlijk zeer gegeerd zijn door auto verzamelaars.


SHELBY COOPER KING COBRA TYPE 61M MONACO FORD

SPECIFICATIES

1963
TUNER: SHELBY
TOP SNELHEID: 176 MPH – 282 Km/h
0 – 60 MPH (0 – 96 Km/h) 3,5 sec
MOTOR TYPE: V8
INHOUD: 289 ci 4.736,7 cc  (4,7L)
TRANSMISSIE: 5 speed manueel ZF
MAX VERMOGEN: 400 Pk (294,4 kW) @ 6.800 rpm
MAX DRAAI MOMENT: 345 ib ft (467 Nm) @ 4.000 rpm
GEWICHT: 1400 ib ( 336 Kg )
ECONOMIE: 10 mpg (3,54 Km/l
CARBURATOR: 4 Weber 48 IDA



wp694e69cb_0f.jpg