TEKSTEN


De Sunbeam Tiger

Een andere Amerikaanse kruising waar Carroll Shelby de hand in had was de Sumbeam Tiger, ook wel ‘de Cobra voor de kleine man’ genoemd.
Shelby had een Sumbean Alpine gezien, een leuke sportwagen die meer vermogen verdiende dan hij van de Rootes Group kreeg.
De 78 pk 1785 cc-motor – in feite een vergrote Hillman Minx werd vervangen door de zelfde 4,2 liter Ford V8 die ook in de eerste Cobra’s was ingebouwd.
Toen hij een prototype had gebouwd, droeg Shelby het project over aan Ian Garrard , verkoopleider van Rootes in Californië.
De wagen kreeg de zegen van de Rootes-directie in Engeland en in 1964 werd het model, met een stijver chassis maar uiterlijk gelijk aan de Alpine, in productie genomen als de Sunbeam Tiger.
De Tiger had een top van 190 km/h en een acceleratie van 0 tot 100km/h in 9,6 seconden, vergeleken met 153 km/h en 14 seconden voor de Alpine.
De prijs was redelijk £1446 in 1966 tegenover £2732 voor de Cobra.
De Tiger werd geleverd van 1964-1966 en Amerikaanse kopers konden in 1967-1968 de 289 motor bestellen.



wp694e69cb_0f.jpg